Bez obchvatů Říčany fungovat nemohou

 NOVÉ   3. 1. 2025

V minulém vydání Kurýru byl pěkný článek od ředitele ŘSD Radka Mátla o tom, jaké dopravní stavby jsou rozpracovány. Děkuji za to. Hlavní zpráva je samozřejmě začátek stavby dálničního obchvatu Prahy, úsek 511 od Modletic (D1) do Běchovic (D11). To je dlouho očekávaná stavba, která je prostě nutností. Ona by také měla ulevit Říčanům, jednak může omezit tranzit, jednak může místním zkrátit přístup k dálnici. Ovšem je třeba dále komplexně postupovat s ohledem na to, kde je možné svést dopravu mimo střed města. Rád bych zmínil tři možná řešení, která by měla dále pomoci v souvislosti s právě budovaným obchvatem Prahy:

  • Nová 101 silnice od Úval – v přípravě (jen do Pacova);
  • Tehovská spojka – v přípravě;
  • Jižní obchvat města – žádné zprávy.

Tyto náměty jsou uvedeny na níže uvedeném obrázku – červeně. Přeložka komunikace II/101, sloužící jako obchvat Škvorce, Sluštic a Křenice, je podle portálu KSUS (Krajská správa a údržba silnic) v přípravě. Ovšem tato přeložka končí u Pacova. Tady bohužel není nikde zmínka o propojení co nejblíže na Černokosteleckou k obchvatu Prahy. Toto je naznačeno na obrázku červeně a bylo by velmi vhodné tuto variantu navrhnout!

Tehovská spojka je dle informací z KSUS také v přípravě; hodně se zde zasazuje radní Miloslav Šmolík, děkuji mu za to. Může to výrazně svést dopravu od Mukařova k dálnici.

Poslední opatření se týká jižního obchvatu města. Kdysi byly návrhy na Solnou stezku, která vedla od hřbitova ke Světicím, ale Světice a Všestary se bály přílivu aut, nyní je tam připravována alej s pěšinou. Světice i Všestary se za poslední dobu rozrostly na dvojnásobek, přivádí velké množství aut na náměstí. Říčany potřebuji na jihu řešení, které je alternativou pro průjezd. Zde se nabízí možnost propojení od Oázy ke Hřbitovu, což je technicky jednoduché řešení, které by významně pomohlo. Tento úsek je v katastru Říčan, tudíž tady bych se velmi přimlouval k přípravě nějaké studie a pak spolufinancování (např. město/kraj).

Ono je třeba dopravní stavby plánovat dlouho dopředu, protože stále narůstá počet aut a bez alternativ obchvatů budou města mít velké problémy. Městské autobusy a sdílená auta pomáhají, ale ještě to nějakou dobu nebude stačit. Věřím, že i pro Klidné město (mají v názvu) je to minimálně na zvážení, udělali toho spoustu dobrého. Prosím o informace ať už z radnice, dopravní komise, nebo i od pana Mátla k těmto opatřením. Myslím, že obyvatelé Říčan to ocení.

Vratislav Valenta

Redakce v souladu s Pravidly pro zveřejňování příspěvků poskytla názor k reakci:

Vážený pane Valento, ahoj Vráťo, naprosto s Tvým názorem souhlasím a dovolím si doplnit aktuální stav přípravy všech obchvatů města. Situaci rozdělím na 4 světové strany vůči našemu městu:

  • Sever:
    Přeložka II/101 Úvaly – Pacov JIŽ MÁ ÚZEMNÍ ROZHODNUTÍ a kraj ji chce stavět co nejdříve. Musí se však vykoupit pozemky a získat stavební povolení a finance.
    „Chybějící“ spojnice kolem Nedvězí (naznačeno červeně) JE TAKÉ VPŘÍPRAVĚ. Vedení města jí už v roce 2016 podmínila právě realizaci přeložky II/101 a dokumentaci jsme v letošním roce připomínkovali s OV Pacov a MČ Praha Nedvězí. (Na portále Mapy.cz nemůže být zakreslena, protože ještě nemá vydané územní rozhodnutí.)
  • Východ: Přeložka II/107 Tehovská spojka – JE HOTOVÁ STUDIE a kraj připravuje další stupně projektu. Stavba je za mě připravena poměrně kvalitně a citlivě k okolním sídlům, ale i k přírodě a krajině. Jako kritický bod však spatřuji trasu lesem od Tehovských polí na křižovatku Vojkov, protože les si musíme pečlivě chránit. Vím také, že proti této stavbě začínají bojovat různé skupiny obyvatel a spolky.
  • Západ: Pražský okruh, D1-Běchovice – STAVBA ZAHÁJENA. Zde není o čem diskutovat, klíčová stavba pro celý region se staví a hotová bude za cca tři roky. Díky Pražskému okruhu se razantně sníží intenzity na Říčanské II/101, např. u hřbitova či Lihovaru. V důsledku toho se uvolní i centrum města a náměstí, přes které dnes řidiči objíždějí právě ucpanou Říčanskou. Oddychne si i okolí ulice Jizerské, mj. i díky dobře vymyšlené budoucí okružní křižovatce Lipanská × Říčanská, která do Lipanské nepustí auta přímo od okruhu.
  • Jih:
    ✓ Jižní obchvat města tvoří dálnice D1. Tebou zmiňovaná a kdysi plánovaná tzv. Solná stezka měla být novou kapacitní silnicí od Mnichovic kolem Všestar, Světic, našeho hřbitova až na Pražský okruh. Kraj její přípravu na základě odporu obcí i modelů dopravy zastavil. Ukázalo se, že silnice by sídlům, včetně Říčan, odlehčila jen minimálně, naopak by do naší blízkosti „nasála“ z dálnice D1 mnoho tisíc aut denně.
    Lokální propojku mezi Oázou a hřbitovem (červeně naznačená dole) si dokážu představit, i když i zde může vzniknout odpor. Město chce mít dlouhodobou koncepci pro všechny módy dopravy, a proto jsem již před dvěma lety pověřil předsedu Výboru pro dopravu Zastupitelstva města Říčany M. Šmolíka jejím zajištěním. Jakýkoliv smysluplný a realizovatelný návrh odborníků rádi podpoříme. Zatím na zpracování čekáme, snad tedy nezůstane jen uplaných řečí.

David Michalička, starosta

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena