Nadcházející rok 2025 bude významným milníkem v systematické kultivaci veřejného prostoru Říčan. Po dvouleté přípravě bychom rádi spustili jednotlivé kroky, které významně pomohou k další pozitivní proměně našeho města.
V listopadu loňského roku se v Brně konala konference s názvem Lidé, kteří mění naše města. Na široké platformě architektů, starostů, designerů, marketérů, dopravních expertů či pořadatelů kulturních akcí se diskutovaly a sdílely praktické zkušenosti s kvalitativní proměnou měst. Snahy měnit ulice a náměstí z pouhých betonových a asfaltových spojnic na mapě na fungující a žijící tepny se zelení a sdíleným prostorem s důstojnou rolí pro městský (společenský i komerční) život se čím dál více ukazují jako esenciální základ pro kvalitní fungování měst. Veřejný prostor již dávno není územím nikoho, ale naopak společným prostorem pro život nás všech. A je třeba k němu i tak přistupovat.
Mnoho z diskutovaných témat dobře vidíme i u nás. V jedné rovině se týkají zkvalitňování prostoru jako takového, především z hlediska architektury, urbanismu, vizuální komunikace či životního prostředí, v návaznosti na to pak v hledání cest k jeho oživení, naplnění podstaty jeho existence. Když se ale posuneme z obecných formulací do praktického života, co si pod kvalitním veřejným prostorem vlastně máme představit?
Především se chceme ve veřejném prostoru dobře cítit. Kvalitní architektura přináší soulad a klid, dostatek zeleně zase život, stín a vláhu. Estetika veřejného prostoru vychovává a tvoří unikátní zážitek v daném čase a místě, tedy to, co by v nás mělo vyvolávat pocit domova. Ve veřejném prostoru se chceme dobře a bezpečně pohybovat – pěšky, na kole, autem či hromadnou dopravou. To znamená přinášet přehledná dopravní řešení, kvalitní a sladěné povrchy komunikací, mít dobře zpracovanou městskou navigaci, dbát na kvalitní veřejné osvětlení či skvělou prostupnost města díky pěším propojkám. Veřejný prostor by měl také poskytovat prostor pro naše potřeby – od možnosti si nakoupit, vzdělávat se, zajít si na kávu či dobré jídlo, po takové nezbytnosti jako je navštívit lékaře či nakládat s odpady. V neposlední řadě se společně chceme bavit. Veřejný prostor netvoří jen hřiště pro děti či parky, ale také náměstí a ulice, kde se konají kulturní a společenské akce.
Je zjevné, že na veřejném prostoru se podílí mnoho aktérů napříč různými obory. Je to nikdy nekončící proces neustále reagující na překotný vývoj kolem nás. Jak na něj tedy můžeme působit v rámci jeho systematické kultivace? Především vzájemně ladit jednotlivé kroky, plánovat jejich návaznost, nastavovat standardy a pravidla tak, aby celé město tvořilo jasně identifikovatelný a soudržný celek. Proto jsme na přelomu roku spolu s organizací Kultivovaná města dokončili základní material s názvem Strategie kultivace Říčan, který ze všech možných aspektů shrnuje výše uvedená témata a v jednotlivých oblastech popisuje praktické kroky k jejich naplnění. A letošní rok bude pomyslnou startovací čarou pro jejich plnění.
Samozřejmě nezačínáme od nuly – je skvělé si v diskuzi se zástupci dalších měst uvědomit, co všechno se již v Říčanech podařilo. Město dlouhodobě aktivně přistupuje k oživení a proměně nejen jednotlivých míst, ale i tematických oblastí. Nová Náplavka, Marvánek, běžící projekt revitalizace sídlišť, Husova knihovna s kouzelnou zahradou, ale také proměny stanovišť separovaného odpadu, kultivované řešení parkovišť, nový městský mobiliář – to je jen pár ukázek správného přístupu k dané věci. A nejsou to jen městské projekty, nastavení jasných pravidel a standardů ovlivňuje samozřejmě i soukromý sektor, který ve většině případů přistupuje k veřejnému prostoru rovněž s rozmyslem.
Co nás tedy konkrétně čeká? Město letos získá nový, moderní navigační systém, který usnadní orientaci a průchodnost městem a naváže na kontinuální proměnu značení všech budov městského úřadu. Dvěma podpůrnými programy chceme odstartovat oživení vzhledu obchodů a provozoven především v centru města – jednak to bude jednoduchý dotační program pro jejich obnovu/revitalizaci, jednak chceme prostřednictvím zapojení veřejnosti vyhlásit soutěž o výlohu roku se zajímavými cenami. S tím souvisí i připravovaný Manuál dobré praxe reklam, který shrne základní pravidla a doporučení například pro označování provozoven a bude dobrým návodem, jak postupovat při jejich zlepšování. Další pozitivní změnou bude první krok k omezení přebujelé reklamy a vizuálního smogu, a to především v širším centru města (to je samo o sobě natolik obsáhlé a komplikované téma, že si zaslouží samostatný článek v některém z dalších vydání Kurýru). S městským architektem budeme pokračovat na přípravě Manuálu veřejného prostoru, který shrne všechny aktivně užívané prvky městského mobiliáře, povrchy, materiály či řešení, a definuje parametry a pravidla jejich používání v rámci Říčan.
Péče o kvalitní veřejný prostor je věcí nás všech. Všichni jsme jeho uživatelé, všichni do něj svou činností vstupujeme a ovlivňujeme ho. Dělejme to s rozmyslem a pokorou!
Michal Anelt
radní, Klidné město
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena