Při 3. ZŠ u Říčanského lesa město dokončilo první dvě etapy botanického centra. Dešťový biotop, arboretum, barevná zahrada, altány či hřiště již slouží žákům školy. Pro maximální využití potenciálu tohoto unikátního společného projektu III. ZŠ u Říčanského lesa, muzea a města ještě zbývá postavit speciální učebnu se skleníkem a otevřenou kuchyní přímo v zahradě. Ta je nedílnou součástí záměru a již od počátku se s ní počítalo. Poskytnout má zázemí pro odbornou výuku přírodních věd, ale také praktického vyučování. Spolupráce je navázána s vědeckými institucemi i známými vzdělávacími projekty. Město připravuje dotaci z IROP.
Když se vyprahlé betonové nádvoří školy promění v přírodní biotop s dešťovou vodou, je to malý zázrak. Učit se hrou, vše si osahat a vyzkoušet v terénu, zkoumat, pozorovat…vidět děti nadšené, zaujaté pro probíranou látku, to je asi přání každého učitele.
„Jako starosta jsem řešil okolí našich škol a školek. Geopark u školy na náměstí, hřiště u Bezručovky. U lesa jsme vybudovali sportovní areál, ale stále tam něco chybělo,“ říká bývalý starosta a nyní učitel Vladimír Kořen a dodává: „Když jsme začali projektovat botanické centrum, představoval jsem si ho z pohledu učitelů a dětí. Ani ve snu mne ale nenapadlo, že bych ho využíval sám jako učitel. Teď si to užívám. Je to inspirativní místo.“
Třetí základní škola má nově pro výuku a pobyt dětí venku unikátní prostory. Například zahradu se zaměřením na botaniku a dendrologii, venkovní učebnu, která je součástí arboreta s malou sbírkou domácích druhů stromů a keřů. Hřiště a zahradu doplňují fyzické modely zvětšených rostlinných struktur třeba pylového zrna. Součástí je i zajímavý mobiliář pro výuku fyziky, jako je skleněný sloup s tvorbou vodního víru nebo optické prvky.
Škole však dosud chybí speciální odborné učebny. Ty škola původně měla, ale důsledkem nárůstu počtu školních dětí musely být přeměněny na kmenové třídy. Město má připraven projekt na stavbu odborné učebny včetně skleníku.
Škola se tak kromě specializace na výuku anglického jazyka profiluje výrazně i jako škola se zaměřením na obory přírodovědné.
Vizualizace III. etapy Zahradní učebna s okolím – vřesoviště a rašeliniště. Pohled na výukový skleník, učebnu, sklad a venkovní kuchyni a rašeliniště
Žádost o dotaci podáme na základě 24. výzvy IROP, která by měla být vyhlášena v listopadu. Kromě jiného by měla být zaměřena na vybudování, modernizaci a vybavení odborných učeben ZŠ ve vazbě na přírodní vědy.
Učebna včetně zázemí je zasazena do svažitého terénu. Metrové převýšení bude využito na skalku s vřesovištěm a žulovým schodištěm. Ve spodní partii naváže rašeliniště s masožravými rostlinami jak evropských, tak amerických druhů. Zdrojem vody v biotopu rašeliniště bude dešťovka svedená z venkovní učebny, skladu a skleníku. Prostě bude co zkoumat a kde bádat. Už nyní se dešťová voda ze střech využívá pro biotopy v areálu školy a projektu si všimlo i Ministerstvo životního prostředí, které zde natáčelo příspěvek o zajímavých nápadech podpořených dotacemi OPŽP.
„Věřím, že s novou dotací uspějeme a náklady pro město samotné nebudou vysoké. S kolegy učiteli jsme připravovali podklady pro vybavení laboratorní třídy a okolí. Věřím, že říčanské děti si venkovní odborné učebny užijí a bude pro ně prostorem poznávání, bádání a kontaktu s přírodou. Moc děkuji zastupitelům za podporu báječného projektu,“ zakončuje Vladimír Kořen.
Kateřina Lauerová
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena