dovoluji si vás oslovit a informovat o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2014 a celkové finanční situaci našeho města.
Rozpočtová odpovědnost přináší více investic
Zadluženost města výrazně klesá...
Vlastní ekonomická situace města nebyla dlouhodobě jednoduchá. Historické snižování daňových příjmů v kombinaci se zadlužením za výstavbu nové školy vyžadovala rozpočtovou odpovědnost, která není na úrovni státní správy a samosprávy samozřejmostí. Zvolené vedení města bylo a je pod tlakem ukázat lidem, jak zvelebují jejich město a související služby. Proti tomu stojí nutnost být dobrým hospodářem a utratit pouze to, na co jako město máme.
Tento úkol se daří naplňovat. Město si nepůjčilo za poslední tři roky ani korunu. Došlo a dochází ke snižování nákladů na provoz úřadu a k efektivnějšímu využívání městských prostředků. Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo v posledních třech letech k přebytkovému hospodaření, což je ve světle deficitního stavu státního i většiny krajských rozpočtů výborný výsledek. Přebytky rozpočtu jsou směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury města.
Riziko nesplacení úvěrů výrazně kleslo. Tato skutečnost byla oceněna Českou spořitelnou, která přehodnotila úvěrové riziko městských úvěrů a snížila výši úrokové sazby, což povede k nižším splátkám úroků.
Příjmy města od státu výrazně nerostou, nové přerozdělení peněz od velkých měst směrem
k menším není dostatečné...
Příjmy města jsou i nadále ovlivňovány evropskou ekonomickou situací. To ve svém důsledku znamená, že daňové příjmy státu rostou velmi pomalu a schválené nové rozpočtové určení daní menším městům výrazný efekt nepřineslo. Naopak stát požaduje po obcích s rozšířenou působností stále více služeb, na které nepřidává peníze.
Příjmy města jsou z velké části závislé na daňových příjmech státu a jejich rozdělení směrem k obcím. Rozpočet města předpokládá z důvodu opatrnosti podobný příjem ze státního rozpočtu jako v roce 2013. Pokud by došlo k pozitivnímu vývoji domácí ekonomiky, pak by případné vyšší příjmy financovaly další opravy silnic a chodníků.
Vlastní příjmy města by měly zůstat na podobné úrovni jako v minulých letech. Nárůst příjmů je způsoben hlavně veřejnou sbírkou na stacionář a vyšším plánovaným výběrem příspěvků na infrastrukturu vyplývajících ze zásad při výstavbě na území města.
Výrazný propad v neinvestičních dotacích a příspěvcích od roku 2012 je způsoben změnou ve vyplácení sociálních dávek, které jsou od 1. ledna 2012 v kompetenci úřadů práce a nejsou již položkou příjmů města. Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města.
Investiční dotace na rok 2014 představují z převážné části již rozběhnuté nebo schválené projekty (a také zahrnují převody z roku 2013). Celkové šance na získávání dotačních příjmů rok od roku klesají. Vypisování nových dotačních programů na léta 2014 až 2018 se soustřeďuje na konkurenceschopnost více než na infrastrukturu. Orientace v dotačních titulech v počátečním období nových programů je složitá. Přesto si městský úřad vedl a vede při získávání dotací výborně. Dotace na novou Mateřskou školu Zahrádka, zateplení Mateřské školy U Slunečních hodin, rekonstrukce komunikací Štefánikova, Rýdlova a další menší projekty jsou toho důkazem.
Rozpracované dotační žádosti nejsou v příjmech rozpočtu z důvodu opatrnosti reflektovány a budou po případném schválení dodatečně do rozpočtu včleněny.
Výdaje pod kontrolou – méně peněz úřadu, více peněz k občanům...
Dlouhodobým cílem je snižovat výdaje ať již přejednáváním stávajících smluv nebo změnou jejich rozsahu a naopak posilovat výdaje s pozitivním vlivem na kvalitu služeb občanům . To znamená promyšleně šetřit na chodu městského úřadu a naopak zajistit dostatečné prostředky na služby a údržbu města. O tom, že jsme na dobré cestě, svědčí ocenění Říčan za projekt elektronizace ve veřejné správě vedoucí k větší efektivitě úřadu a jeho otevřenosti občanům.
Poměrně výrazné šetření výdajů na chod městského úřadu se v minulých letech neobešlo bez snižování pracovních míst a zmrazení růstu mezd. Tento rok dochází k posílení počtu systemizovaných pracovních míst o dvě místa vzhledem k náročnosti přípravy žádostí o dotace a vyššímu počtu investičních akcí plánovaných v roce 2014.
Tato navýšení jsou kompenzována dalším snižováním nákladů na provoz úřadu díky přejednávání stávajících smluv a efektivnějšímu systému výběrových řízení využívajících také elektronických aukcí. Proto bude celková výše výdajů srovnatelná s rokem 2013.
Rozpočtovým cílem v oblastech provozu a údržby města je najít optimální poměr ceny, kvality a rozsahu služeb. Všechny významné služby, které je možné podle platnosti smluv znovu přejednat, již prošly výběrovým řízením nebo jsou v přípravě na nové výběrové řízení. Ukončená výběrová řízení vykazují pozitivní výsledky týkající se finančních úspor, zlepšení kvality a rozsahu služeb a úrovní smluvního zajištění. Celkově dochází k posílení výdajů na údržbu města, což by se mělo pozitivně odrazit hlavně na opravách komunikací, které budou posíleny z úspor za rok 2013.
Velkou zátěží městského rozpočtu jsou úvěry převážně spojené s financováním nové školy. Vysoké platby splátek a úroků významně limitují možnosti města v oblasti investic. Vzhledem k již zmiňovaným vyjednáváním s bankou dosáhnou úspory na úrocích v následujících letech 5 milionů Kč, které budou investovány do oprav silnic a chodníků.
Výdaje na neinvestiční dotace a příspěvky příspěvkovým organizacím jsou v porovnání s minulými roky vyšší. Optický nárůst těchto výdajů je především způsoben novým účtováním příjmů/výdajů z nájmu příspěvkových organizací. Druhým důvodem je více peněz přidělených grantovému fondu, který rozděluje příspěvky na sportovní, kulturní a sociální projekty občanů Říčan.
Snížení mandatorních výdajů je způsobeno změnou ve vyplácení sociálních dávek, které jsou od 1. ledna 2012 v kompetenci úřadů práce, jak bylo popsáno v odstavci příjmů z neinvestičních dotací a příspěvků a nemá přímý vliv na hospodaření města.
Díky úsporám můžeme více investovat...
Investiční výdaje roku 2013 jsou srovnatelné s rokem 2012, ale výrazně nižší než v roce 2010, kdy se dostavovala nová škola a byla financována z úvěru. V investiční rezervě je ještě dalších 13 milionů Kč, které budou přiděleny na projekty v průběhu roku 2014.
Největšími investičními projekty tohoto roku budou již rozběhnuté projekty, na které byly získány dotace, jako dobudování kanalizace, zateplení MŠ U Slunečních hodin a revitalizace její zahrady, úprava vodojemu a projektu zateplení MěKS. Novým investicím v roce 2014 vévodí obnova infrastruktury: generální rekonstrukce ulic Rýdlova a Štefánikova (město získalo dotaci), obnova vodohospodářského majetku včetně další části stoky A a menší opravy silnic a chodníků. Občanská vybavenost bude posílena mimo jiné o novou školku Zahrádka, nutné rozšíření kapacity základních škol, nové hřiště Strašínská a úpravu rondelu u nádraží.
Vedení města trvale pracuje na získávání dotací z nejrůznějších výzev a programů, aby se co nejvíce uplatnil multiplikační efekt vlastních prostředků města. Radnice se také snaží navázat spolupráci s podnikateli, soukromými firmami či sdruženími, které by městské projekty spolufinancovaly, jako například iniciativa chodníky Černokostelecká, nebo spoluúčast města na zlepšování komunikací občanskou svépomocí.
Martin Gebauer
zastupitel za Klidné město a předseda finančního výboru
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena