Paměť, mobily a energeťáky

20. 6. 2024

„Pořád nás někdo straší nebo něco zakazuje…“

Zcela zásadní pro to, aby byly děti schopné přijímat nové informace, je, aby se zklidnily a uvolnily, soustředily se. V tom jim mobilní telefony nepomohou. Naopak je vedou k přeskakování z jedné věci na druhou, což výrazně snižuje koncentraci. Učí se tím být nepozorné, což rozhodně pro paměť, a nejen pro ni, není dobré.

Výzkumy poukazují na fakt, že dítě do pěti let by se s „chytrými“ telefony a sociálními sítěmi nemělo potkat. Řada úspěšných lidí to dnes již ví a značně omezuje svým dětem čas strávený s telefony a na sociálních sítích, a to do mnohem pozdějšího věku.

Pokud např. dítě jede na kole a současně s někým telefonuje, zhruba polovinu toho, co se děje kolem, nevnímá. Reaguje pomaleji, soustředí pozornost a koncentraci jinam, než je potřebné.

Kromě koncentrace a soustředění je potřeba mít v mozku slova spojená s obrazy a asociacemi. Když čteme nebo vyprávíme malým dětem pohádku, představují si ji. Vlastně jim tak pomáháme trénovat si mozek. Mimochodem, čtení hraje nezastupitelnou úlohu v rozvoji aktivní slovní zásoby v jakémkoli věku. Otevírá nám cestu ke snadnějšímu přijímání informací, k učení se.

Aby fungovala paměť, musí dítě samo chtít. Důležité je chtít se zlepšit, a to ne pro známku nebo pro maminku, ale hlavně pro sebe. Koncentrovat se a posunout kvalitu své paměti může každý. Chce to uvědomit si, že mozek je sval, který si zaslouží pravidelnější trénink, určité opakování, soustředění a čas.

Ebbinghausova křivka zapomínání ukazuje, jak snadno a rychle dochází v lidské paměti ke ztrátě informací. Psycholog Hermann Ebbinghaus připomíná, že k největší ztrátě informací dochází v prvních desítkách minut. Po prvním dni se rychlost zapomínání informací snižuje. Proto se první opakování má odehrát již na samotném konci učení, ještě téhož dne. Ideální doba opakování je 10 minut po skončení učení, dále po 24 hodinách, po týdnu, pak měsíci a znovu po 6 měsících. Další dobré metody doporučují opakování před spaním ještě tentýž den, pak druhý, sedmý a dvanáctý den.

„Chytrý“ telefon už vůbec nemá co dělat před spaním, protože jeho světlo omezuje produkci spánkového hormonu melatoninu.

Naproti tomu dopamin, látka, na které závisí, zda se informace uloží do paměti, potřebuje, abychom to v průběhu dne nepřehnali s cukry nebo kofeinem. Což vlastně znamená nepít především energetické nápoje. A uvědomit si včas, že koncentraci dopaminu mohu zlepšit tak, že si dám např. banán, jablko, vejce, jogurt. Současně budu trochu sportovat, ale také malovat nebo poslouchat hudbu. Ve chvíli, kdy množství dopaminu klesá, máme špatnou náladu, potíže se spánkem a pozorností, můžeme upadat do depresí. A obráceně, když je dopaminu dostatek, cítíme se mnohem lépe. Jednoduché, že? Ptám se, kdy začneme brát doporučení odborníků vážně a nebude pro nás jen „průtokovou informací“? Co třeba o těchto prázdninách?

Dalibor Dudek, ředitel školy

 

Školní akademie

Koncem května proběhl druhý ročník žákovské akademie 1. stupně 3. ZŠ.

Vzhledem k účasti rodičů obsadili naši žáci KC Labuť na tři dny. Velice si vážíme ochoty a vstřícnosti města, vedení KC Labuť a pana zvukaře.

Představení byla jedinečná, připravovaná s radostí, s velkým odhodláním a se vzájemnou spoluprací dětí a učitelů. Vnímáme tento náš počin jako příležitost a cestu k vytváření přátelské a bezpečné atmosféry v jednotlivých třídách, která je nezbytná pro další snahu učitelů dětem cokoli předat. Snažíme se žákům zprostředkovat nejen znalosti, ale také dovednosti a kompetence, cesta přípravy a nácviků je pro nás cílem.

Velice si vážím vynaloženého úsilí učitelů i asistentů. Zejména jsem jim vděčná, že dětem dali prostor k naplňování kompetencí, jako je spolupráce, naslouchání, respekt, příležitost vytvářet si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje sebedůvěru. Zároveň bylo dětem umožněno překonat samy sebe, zažít trému a chyby, které patří k nácviku a třeba i k samotnému vystoupení. I to děti jistě posílilo a posunulo.

Byly to nezapomenutelné okamžiky.

Markéta Holanová

 

Praxe v praxi…

Studentka střední odborné školy oboru personální management absolvovala ve škole 14denní odbornou praxi, během níž se seznámila s různými administrativními činnostmi nezbytnými pro chod školy. Získala široký přehled v oblasti personalistiky a ekonomie a měla možnost prakticky si vyzkoušet mnoho úkolů. Praxe jí pomohla rozvíjet organizační schopnosti, preciznost a komunikativnost, což jsou klíčové vlastnosti pro úspěšné působení v této oblasti. Na základě jejích výkonů můžeme s optimismem říci, že jsme byli svědky růstu potenciální nové HR manažerky. Jak to však vidí ona sama?

„Během praxe ve 3. základní škole u Říčanského lesa jsem získala cenné zkušenosti v oblasti svého studia. Díky této praxi a dosavadním teoretickým znalostem jsem zjistila, že alespoň část obsahu studia není to, čemu bych se chtěla v budoucnu věnovat. Velice děkuji panu řediteli Mgr. Daliborovi Dudkovi za jeho čas a diskusi o tomto oboru. Jakožto skvělý pedagog mi objasnil, že pocit, který si mám z této zkušenosti odnést, není kategorizace práce na lepší, nebo horší, baví, nebo nebaví, ale vědomí, že mám jednoduše jiné ambice, kterým přizpůsobím své budoucí kroky. Je velkým přínosem potkat člověka, který vám pomůže utřídit pocity, myšlenky a ukáže vím směr. Jinak řečeno, takové setkání je k nezaplacení.“

I my děkujeme Lindě za odvahu vyjádřit slušně a otevřeně svůj názor, oceňujeme schopnost sebereflexe, která mnohdy dnešní generaci chybí. Umění inteligentní diskuse je ostatně to, co se snažíme naučit i naše žáky.

Iveta Truhlářová

Poděkování

Milí rodiče, milí žáci a vážení učitelé,

chtěla bych vám touto cestou velice poděkovat za vaši podporu a trpělivost během celého školního roku. Děkuji vám za veškeré úsilí a obětavost, které jste naší škole, a především dětem, věnovali.

Přeji vám krásné letní prázdniny plné slunce, radosti, pohody a smíchu. Ať každý den přinese nová dobrodružství, vzrušení a nezapomenutelné zážitky. Využijte toto volné období k odpočinku, nabrání nových sil a strávení času s těmi, které máte rádi. Ať je každý okamžik prázdnin šťastný a nezapomenutelný.

Užijte si každý sluneční paprsek a každý smích do sytosti. Mějte se krásně a naplno si užijte prázdniny!

S úctou

Iveta Truhlářová

Žáci přejí panu řediteli k svátkuPraxe v praxi…Informatika v LanškrouněPozdrav z Malagy od našich žáků

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena