Pražsky okruh Řičanům pomůže

1. 5. 2022

Ústavní soud potvrdil platnost ustanovení o mezitímním rozhodnutí v liniovém zákoně, když zamítl návrh skupiny senátorů na zrušení příslušných paragrafů. Zákon tak nadále umožní výrazně snazší získávání pozemků pro klíčové dopravní stavby. Pražský okruh včetně stavby 511 od dálnice D1 do Běchovic, který významně odlehčí městu Říčany i dalším obcím a městským částem hl. m. Prahy, patří k nejdůležitějším připravovaným stavbám českých dálnic. Jeho dostavba alespoň v tomto úseku by mohla být konečně urychlena.

„Dostavbu Pražského okruhu jednoznačně podporujeme, vyřešil by velkou část dopravních problémů města,“ konstatuje starosta David Michalička (Klidne město). „Projektant i investor ŘSD v minulosti vyhověli našim požadavkům a do projektu zahrnuli maximální možné zahloubení dálnice, rozsáhlá protihluková opatření na mostech, řešení dešťových vod nebo stezky pro pěší a cyklisty včetně doplnění další lávky přes okruh. Jedinou neznámou je ještě rozšíření izolačních zelených pásů kolem celé stavby. Ty byly přislíbeny a věřím, že se na nich nebude šetřit u nás ani směrem k pražským městským částem,“ doplňuje starosta Michalička.

Prvni uzemni rozhodnuti na usek mezi dalnicemi D1 a D11 bylo vydano již v roce 2008 a dle původnich planů mělo byt davno hotovo. Opakovaně je však rozhodnuti napadano a nikdy nenabylo pravni moci. Aktualně dalši osud Pražskeho okruhu, z důvodu podjatosti pražskeho magistratu, zaleži na Krajskem uřadu Jihočeskeho kraje, ktery by měl brzy rozhodnout o pravni moci vydaneho územniho rozhodnuti, ktere bylo vydano městskou časti Praha – Uhřiněves v červenci 2020.

„Jakmile bude potvrzena po dlouhých letech právní moc územního rozhodnutí, jsme připraveni okamžitě na základě již zpracované dokumentace pro stavební povolení zahájit v celém rozsahu stavby výkupy pozemků a veškerou související majetkoprávní přípravu. Výstavba by pak mohla být zahájena optimisticky v roce 2024,“ řika generalni ředitel ŘSD Radek Matl. Diky liniovemu zakonu je totiž možne realizovat stavbu na pozemcich u nejvyznamnějšich staveb i dřive, než soudy rozhodnou v připadnem sporu o vyši nahrady. „V jiných částech republiky ŘSD v posledních letech otevřelo desítky kilometrů nových dálnic, ale ta nejdůležitější kolem našeho hlavního města přes veškerou naši snahu stále bohužel chybí,“ doplňuje ředitel Matl.

Trasa okruhu kolem Prahy je v uzemnich planech zanesena desitky let, prvni zminky jsou dokonce z roku 1939. Je smutne, že několik malo jednotlivců může blokovat takto zásadni veřejně prospěšnou stavbu. Kvůli nedostavěnemu okruhu trpi obyvatele nejen Řičan, ale i dalšich obci na trase mezi dalnicemi D1 a D11, přes ktere denně proudi desetitisice vozidel. „Doprava se z ucpaných krajských tahů přenáší do centra města i do místních uliček. Řidiči, kteří naším městem pouze projíždí, pak zbytečně zatěžují rezidenty a snižují tak bezpečnost i kvalitu života. A to je špatně!“ uzavira David Michalička.

Město Řičany je dlouhodobě aktivni při podpoře dostavby Pražskeho okruhu. Ačkoliv velka čast stavby 511 vede přes katastr města, radnice stabilizovanou a jedinou možnou trasu v uzemi respektuje. Drtiva většina obyvatel pak netrpělivě vyhliži realizaci, ktera by konečně ulevila přetižene dopravě v Řičanech.

Vizualizaci si můžete prohlednout zde: https://www.youtube.com/watch?v=3w1CvjW9ySM&t=27s

 

Most přes Říčanský potok – pod ním povede přeložka ulice k Říčanům, respektive Kolovratská a přeložka cyklostezky „Do Prahy na kole“. Na obou stranách komunikace budou protihlukové stěny.


Okruh počítá i s lávkami pro pěší a cyklisty.

Přes jižní portál tunelu Na Vysoké vede železniční trať Praha-Benešov.

Dvoutubusový zahloubený tunel Na Vysoké měří 394 metrů.

Mimoúrovňová křižovatka, napojuje nyní přetíženou silnici Přátelství mezi Uhříněvsí a Říčanami na tunel Na Vysoké. Silnice Přátelství č. I/2 bude po dostavbě okruhu zařazena do komunikací druhé třídy s označením č. II/333.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena