Příprava Tehovské spojky pokračuje

3. 1. 2025

Doprava je nejen v našem regionu velmi diskutované téma. Během podzimu si v důsledku opravy Černokostelecké mnozí z nás užívali kolon přímo ve městě. Bohužel si to – i když na kratší dobu – zopakujeme s příchodem jara, kdy situace bude možná ještě horší, pokud budou po objízdné trase jezdit i autobusy. Jak lépe by se nám během opravy dýchalo, kdyby byla v provozu tzv. Tehovská spojka… Co vlastně je a kudy povede?

Přeložka silnice II/107, tzv. Tehovská spojka, je stavba připravovaná Krajskou správou a údržbou silnic Středočeského kraje (KSÚS) mezi dálnicí D1 a silnicí I/2 vedená mimo obce v nové trase, která bude mimoúrovňově křížit i vytíženou železniční trať. V současném stavu je stávající silnice II/107 vedena přes centra obcí Všechromy, Svojšovice, Světice a Tehov po napojení se silnicí I/2 mezi Říčany a Vojkovem. Silniční síť je tvořena silnicemi II. a III. třídy, jejichž návrhové parametry jsou vzhledem k dopravním intenzitám nedostatečné a odpovídají spíše parametrům silnice III. třídy, a to jak z hlediska šířkového uspořádání, tak i výškového vedení. Na silnici se vyskytuje značné množství dopravních závad (velký počet sjezdů na okolní pozemky, nehodová místa, nedostatečná kapacita křižovatek, zúžené profily mezi domy neumožňující plynulý průjezd vozidel, někde není možno dobudovat chodníky atd). Na trase se také nachází železniční přejezd s vlečkou Strančice – Velké Popovice zabezpečený pouze výstražným křížem. Stávající silnice II/107 je rovněž využívána jako objízdná trasa pro tranzitní dopravu v případě vzniku mimořádných dopravních situací.

Realizace přeložky byla uvažována již před dvaceti lety, ale faktická příprava byla opětovně zahájena až před několika lety. Dnes má stavba za sebou veřejné projednání EIA (proces posouzení vlivů na životní prostředí) a probíhá další projektová příprava.

Po svém dokončení převezme značnou část dopravního zatížení ze stávající silnice II/107 a zároveň bude plnit funkci propojení mezi dálnicí D1 a silnicí I/2, čímž se stane také alternativou k silnici II/101, v současnosti velmi přetížené. Rozdělení dopravního zatížení mezi dvě souběžné komunikace přinese snížení dopravního zatížení při průjezdu městem Říčany.

Realizací projektu dojde k převedení dopravy mimo obce, čímž dojde ke zrychlení průjezdu daným územím, zvýšení plynulosti i bezpečnosti provozu a zlepšení životního prostředí obyvatel dotčených obcí. Nebude se jednat o víceproudou silnici, jak je někdy projektu podsouváno.

V rámci projektu dojde i k přestavbě stávající průsečné křižovatky silnic I/2 a III/1011 (směr Strašín) na křižovatku turbookružní. Tato křižovatka je v současné době místem častých dopravních nehod. Přestavba křižovatky by tak měla přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu a snížení počtu nehodových událostí. Z výše uvedených důvodů jsme na zasedání Výboru pro dopravu Zastupitelstva města Říčany přijali usnesení ve smyslu podpory realizace této křižovatky i v předstihu ve spolupráci s KSÚS i Ředitelstvím silnic a dálnic, kterým je zapotřebí poděkovat za aktivní přístup a věřit, že společně dovedeme nejen stavbu okružní křižovatky, ale celé spojky ke zdárné realizaci, aby došlo ke zlepšení dopravy na Říčansku.

Miloslav Šmolík, zastupitel, předseda Výboru pro dopravu

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena