Rozpočet města 2025: Výše investic dosáhne 500 milionů korun

 NOVÉ   3. 2. 2025

Vážení spoluobčané,

dovoluji si vás, tak jako každý rok, již po patnácté oslovit a informovat vás o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2025. Přestože má celková ekonomická situace v Česku k ideálu daleko, město Říčany má výrazně proinvestiční rozpočet, a to především díky dlouhodobému koncepčnímu finančnímu řízení městských financí.

Získávání investičních dotací umožňuje rozvoj města jako nikdy v minulosti

Důraz na investice a schopnost pro ně získat dotační tituly je výbornou vizitkou práce vedení města a zaměstnanců městského úřadu. Trvale pracují na získávání dotací z nejrůznějších výzev a programů, aby se co nejvíce znásobilo využití vlastních investičních prostředků. Z celkově plánovaných investic ve výši 500 milionů korun pokryjí dotace takřka
280 milionů Kč, což představuje 56 %. Největší investicí je stavba nové školy, která vstoupí do plánovaného druhého roku výstavby. Více se dočtete v sekci investice.

Celková ekonomická situace Česka se mírně zlepšuje

Po období ovlivněném pandemií a energetickou krizí se očekává, že česká ekonomika bude mírným tempem růst, avšak s určitými riziky. Na domácím trhu bude důležité sledovat vývoj mezd, domácí spotřebu, investice a vliv vládních daňových opatření. Mezi hlavní mezinárodní rizika pro českou ekonomiku patří geopolitické napětí, vývoj ekonomiky na trzích Evropské unie, ceny energií a přetrvávající problémy dodavatelských řetězců.

Inflace by se měla držet na hodnotě kolem 2,5 %, nicméně její volatilita bude záležet na výše vyjmenovaných faktorech.

Abychom sestavili stabilní rozpočet, bylo potřeba tuto ekonomickou realitu zohlednit v předpokladech, příjmových a nákladových trendech jednotlivých částí rozpočtu i při tvorbě rezerv. Podařilo se sestavit vyvážený rozpočet, který reflektuje ekonomickou realitu a potřeby občanů.

Příjmy města budou závislé na vývoji daňových příjmů, vlastní příjmy očekáváme srovnatelné s minulým rokem

Vzhledem k novým pravidlům rozpočtového určení daní (RUD) bylo poměrně obtížné odhadnout příjmy z celostátních daní, jelikož historická data nelze použít. Odhady byly provedeny podle modelových kalkulátorů doporučených Ministerstvem financí.

Při odhadech městských příjmů jsme vyšli z odhadů vývoje ekonomiky a znalostí místních reálií. Očekáváme, že příjmy města budou růst tam, kde se uplatňují indexace cen nebo inflační doložky jako například u nájemného městských nemovitostí. Porostou příjmy z poplatků za rostoucí počet úkonů. Odhadované příjmy z pokut za překročení rychlosti budou klesat, jelikož řidiči upravují svou rychlost na měřených úsecích, což je z hlediska bezpečnosti silničního provozu žádoucí. K poklesu dále dojde i kvůli některým plánovaným uzavírkám komunikací v katastru města a na dálnici D0.

Vedení města hledá i nové zdroje příjmů a jedním z projektů, který odstartoval už koncem roku 2021, jsou hromadná podání registrací vozidel. Ukazuje se, že tento projekt je výborně řízen a získal si velké renomé mezi prodejci aut. V příštím roce by měl přinést do městské pokladny vyšší desítky milionů korun.

Neinvestiční dotace se vztahují převážně k sociálním projektům. Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města.

Městský úřad patří podle benchmarkové studie k nejefektivnějším úřadům v Česku

Dlouhodobě se zabýváme efektivitou městského úřadu. Počet úřednických pozic důsledně řídíme a podrobujeme srovnání s jinými úřady. Posilujeme výdaje s pozitivním vlivem na kvalitu poskytovaných služeb občanům, a naopak dlouhodobě se snažíme šetřit na výdajových smlouvách týkajících se chodu úřadu. K celkovému výkonu úřadu přispívá také snaha o diferencované odměňování zaměstnanců úřadu, kdy se odměny odvíjejí od plnění zadaných projektů a cílů. Takový přístup je na úřadech velmi neobvyklý, ale vede k vysoké výkonnosti úřadu, v přepočtu úředních úkonů na počet úředníků patříme mezi absolutní špičku.

Výdaje rozpočtu porostou pouze mírně, vracíme se k hospodaření s důrazem na úspory, ale neškrtáme v rozsahu služeb

Po letech vysoké inflace, která se projevovala nárůstem provozních výdajů, se vracíme k výraznému šetření a zpomalení nárůstu výdajů. Nedochází však ke škrtům v rozsahu služeb, aby se nesnižovala kvalita života občanů města. Proto v oblastech jako bezpečnost, dopravní obslužnost, výdaje na podporu seniorů či školství růst výdajů kopíruje inflaci a někde i mírně roste rozsah služeb. Chtěl bych zdůraznit nové posílení městské hromadné dopravy a podporu oblíbené taxislužby pro seniory.

Velmi mírný nárůst či stagnaci vidíme i v oblasti mezd. Nejasná je situace kolem financování neučitelských pozic ve školství, kde se vláda snaží přenést tíhu těchto výdajů na města, která s tím ale zásadně nesouhlasí. Finální rozhodnutí ještě neznáme a budeme hledat řešení až se situace vyjasní.

Co se týče služeb údržby, čistoty a zeleně města, zde počítáme s inflací a adekvátními cenami energií. Městu rostou náklady na odpady, a to z důvodu platnosti nového zákona o odpadech, který mimo jiné stanovuje přísnější limity pro recyklaci a dlouhodobě zdražuje nevytříděný komunální odpad. Mírně rostou také příspěvky příspěvkovým organizacím města, což jsou školy a další kulturní instituce, tak aby pokryly inflační nárůsty. Rozpočet stále počítá s částkami na městské granty podporující sportovní oddíly, zájmové kroužky a sportovní a společenské akce. Pamatujeme také na sociální fond, ze kterého bude sociální komise rozdělovat grantové příspěvky a podporu sociálním projektům.

Výborné hospodaření města umožnuje výstavbu nové školy i dalších výrazných investic bez zadlužení!

Jak je to možné? Protože jsme mysleli dopředu a začali jsme už v rozpočtu 2022 tvořit rezervu na novou školu, aby nás případná výstavba školy nezastihla bez finančních prostředků, a co je ještě důležitější, mohli jsme tak dále plynule pokračovat v naplánovaných investicích. Dali jsme si za cíl, že na novou školu každý fiskální rok věnujeme v průměru maximálně 50 % volných investičních prostředků. Nechtěli jsme dopustit, aby započaté investice neměly zajištěno financování až do konce projektu a abychom museli spoléhat na úvěry, které jsou v dnešní době velmi drahé, a navíc by podvazovaly další investiční aktivitu města.

Správný poměr dotací a vlastních prostředků tudíž pro nás byla ta správná cesta. Vše se velmi zkomplikovalo, když po pandemii covidu došlo k dramatickému nárůstu cen stavebních prací a cena za školu vystřelila velmi vysoko, mimo naše možnosti.

Vedení města se nevzdalo a znovu a znovu jednalo s ministerstvy, aby navýšila dotace, protože jinak bychom si výstavbu nemohli dovolit. A jednání byla nakonec úspěšná. Jen pro vaši informaci, škola čerpá dotace ze šesti dotačních titulů. Je to ohromně komplikované a složité, protože každý dotační titul má jiné požadavky a podmínky čerpání, ale výrazně to ulevilo tlaku na vlastní prostředky města.

Výstavba nové školy pokračuje v rámci schváleného finančního plánu.

Největší investiční akce roku 2025 v rozpočtových výdajích jsou uvedeny v následující tabulce:

Nejvýznamnější investice 2025 Výdaj (mil. Kč)
ZŠ Komenského, 2. rok výstavby 242,3
Parkoviště u nádraží 53,7
Rekonstrukce Černokostelecká, 2. etapa* 44,0
Vodovody a kanalizace – Pacov, Ryba 27,5
Cyklostezka Říčany–Tehovec 17,0
Oprava ČOV 13,3
Parkoviště Pod Hradem, odsunuto z roku 2024  12,4
Výměna svět. bodů veř. osvětlení, III. fáze 9,8
Oprava ulice Melantrichova 4,1

* Tyto výdaje jsou naplánované jako souběžné při rekonstrukci asfaltového povrchu ulice Černokostelecká, kterou vlastní stát, a opravu financuje ŘSD a týkají se veřejného osvětlení, kanalizace a chodníků.

Jak je vidět, školství, silnice, infrastruktura patří mezi priority, ale jsou tam i desítky dalších menších projektů řešících různé oblasti života v našem městě. Z těchto čísel je patrné, že město nepolevuje v investičních aktivitách směřujícím ke zlepšování kvality života občanů.

Díky zodpovědnému hospodaření je i přes složitou ekonomickou situaci finanční situace města výborná

Občanské hnutí Klidné město (KM) již čtvrté volební období zodpovědně hospodaří. Splatilo staré dluhy a soustavným výborným finančním řízením dokáže najít finanční prostředky a získávat dotace na stále nové projekty směřují ke zlepšování kvality života občanů. Jak je to možné?

  • Město žije pouze za „své“, nesází při svém rozvoji na úvěry a půjčky.
  • Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo každý rok k přebytkovému hospodaření.
  • Přebytky rozpočtu byly směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury města.
  • Prostřednictvím transparentních výběrových řízení došlo a dochází k efektivnímu využívání peněžních prostředků na provoz úřadu a městských služeb.

Vzhledem ke složité ekonomické situaci je potřeba rozpočtovat a finančně řídit zodpovědně. Právě rezervy jsou v takové době velmi důležité. My máme v provozních a investičních rezervách – ať už vázaných, či volných – dostatek prostředků, což nám dává jistotu, že můžeme pokračovat ve všech naplánovaných aktivitách či investicích a jsme případně schopni čelit neočekávaným situacím, aniž bychom se museli zadlužit.

Pečlivé finanční řízení je nutností

Vzhledem k velmi složité finanční situaci bude důležité pečlivé řízení peněžních toků, a to hlavně z důvodu výstavby nové školy. Máme nastavený finančního reporting, finanční dopady stavby koordinujeme s dodavatelem stavby, technickým dozorem a projektantem. Peněžní toky důsledně kontrolujeme a sledujeme, a to zejména kvůli plnění podmínek jednotlivých dotačních titulů a časové návaznosti dotačních plateb.

Plnění rozpočtu je vedením města i finančním výborem bedlivě sledováno, aby byla stabilita rozpočtu zachována po celé fiskální období tak jako v minulosti.

 

Martin Gebauer
předseda finančního výboru
zastupitel za Klidné město

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena