Rozvoj matematických představ u dětí předškolního věku

2. 1. 2025

V současné době probíhají práce na aktualizaci rámcového vzdělávacího programu, aby stát stanovil rámec, ve kterém budou mít školy možnost definovat své vlastní školní vzdělávací programy. Je možné s tím souhlasit, polemizovat a kritizovat, nicméně lze se také soustředit na to, jak na tom děti a žáci jsou. Jednou z možností, jak se dívat na současný stav, je diagnostika, do které se na podzim 2024 zapojila čtvrtina všech žáků a žákyň 1.ročniků, tedy přes 25,000 žáků. Celkové výsledky pro ČR jsou k dispozici zde: https://www.vcelka.cz/vysledky-mbb-2024.

Celý projekt sledoval požadavky RVP na předškolní vzdělávání, tj. jak mají být děti odcházející z mateřské školy připravené na 1.ročník základní školy. Nejedná se laicky o tom, co se mají naučit za početní operace v mateřské škole, jak sledujeme na různých diskusních fórech, ale o praktické dovednosti jako poznat více a méně na základě obrázku, řídit se instrukcemi či se orientovat v řadě, tj. co je před a co je za, případně mezi.

Srovnání ukázalo, že děti z  mateřské školy Sofie:

  • rozumí číslům 1 až 5 a jejich významu ve 100% případů, ve srovnání s 81% za celou ČR
  • jsou připraveny porozumět číslům 1 až 10 a jejich významu ve 100% případů, průměr za ČR je pouze 57%
  • 80% dětí se orientuje ve čtvercové síti 3x3, průměr za ČR je 59%
  • 60% dětí rozumí pojmům potřebným pro orientaci v číselné řadě, které jsou zásadní pro budoucí porozumění posloupnostem, vs 39% průměr za ČR

 

Děti v mateřské škole Sofie pracují s materiály, které podporují rozvoj raných matematických představ a usnadňují tedy dětem další návazné kroky v matematice i pochopení základních matematických konceptů. Pomůcky jsou v každé třídě k dispozici od 3 let věku, nabídka prezentací probíhá průběžně a následuje pak individuální práce s každým dítětem. Žáci, kteří jako předškoláci pracovali s našimi pomůckami ve třídě, výrazně snáze porozumí matematickým operacím, s nimiž se setkají v první třídě, nebo je mají již zvládnuté.

Máte pocit, že oblast matematiky je pro vaše dítě a jeho budoucnost důležitá? Možnost individuálního přístupu a práce s pomůckami zaručí, že se bude v matematice skutečně posouvat dopředu podle svých schopností a nebude se ve školní matematice nudit nebo se ztrácet díky neuchopeným základním konceptům.

Zajímá vás, jak v mateřské škole Sofie pracujeme na rozvoji matematických dovedností? Přijďte se podívat, jakou formou si již tří leté děti hrají s pomůckami, které postupně budují základy matematického a logického myšlení. Náš systém podporuje u nadaných dětí cílený rozvoj matematických kompetencí. Po přechodu do základní školy mají tyto děti možnost postupovat dle svého tempa a učit se ve věkově smíšené skupině na stejné úrovni jako jejich starší spolužáci.

Současně je však systém a nabídka aktivit v mateřské škole Sofie ideální pro děti, u kterých existuje předpoklad, že mohou mít potíže matematickým konceptům porozumět. Právě možnost individualizace práce dítěte ve školce umožňuje cíleně posouvat všechny děti, včetně nadaných.

Pokud se chcete dozvědět více, přijďte se podívat přímo do tříd! Rádi vás provedeme možnostmi, které prostředí v obou třídách mateřské školy Sofie nabízí - jak v bilingvní, tak české třídě. Těšíme se na vás.

Patrik Matlák

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena