Změny v regionální veřejné dopravě

3. 1. 2025

Během prosince došlo k několika úpravám linek autobusové a železniční regionální dopravy. Průběžně jsme vás informovali na webu a na FB města (v době uzávěrky prosincového Kurýru jsme neměli kompletní informace).

K jakým změnám došlo v železniční dopravě?

  • Linka S9 ve směru od Benešova a Strančic byla ve špičkách pracovních dnů prodloužena v intervalu 30 minut z Prahy hl.n. až do Milovic přes Prahu-Vysočany, Prahu-Rajskou zahradu, Čelákovice a Lysou nad Labem.
  • Proběhlo dílčí posílení spěšné linky R49 a prodloužení většiny jejích vlaků až do Olbramovic, Votic nebo Tábora.

K jakým změnám došlo v autobusové dopravě?

  • Došlo k posílení provozu linky 385 v úseku Praha – Říčany na interval 30 min (špička) / 60 min (sedlo) / 60 min (víkend), linka je nově vedena v rychlejší trase přes Říčany. Termín (sedlo) znamená období mezi špičkami, většinou dopoledne nebo brzy odpoledne.
  • Došlo ke spojení linek 428 a 765 pod linku 765 jako přímé spojení v relaci Sibřina – Říčany – Jesenice. Linka jede v úseku Dobřejovice – Jesenice nově přes Herink, Radějovice a Horní Jirčany a nejede přes Osnici a Kocandu.
  • Proběhly dílčí úpravy jízdních řádů na dalších linkách.


Jak je regionální doprava organizována a jaká je role města Říčany?

Regionální dopravu v rámci Pražské integrované dopravy (PID) objednává a z převážné části financuje Středočeský kraj a hlavní město Praha. Organizaci provozu a plánování linek zajišťují příspěvkové organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) a Regionální organizátor PID (ROPID). Obce se na financování dopravy podílejí prostřednictvím systému Standardy dopravní obslužnosti, který nastavuje kraj, a mohou přispívat na nadstandardní služby, například na zvýšení počtu spojů na linkách.

Město Říčany aktivně připomínkuje linky a jízdní řády, a to jak z odborného hlediska, tak na základě podnětů od občanů. Například na jaře město organizovalo sběr připomínek veřejnosti k návrhu nových autobusových jízdních řádů, které následně předalo IDSK. Příspěvkové organizace ale nejsou povinny tyto připomínky automaticky zapracovat, protože zohledňují podněty od mnoha subjektů a musí při tvorbě jízdních řádů respektovat řadu omezení. Finální rozhodování o podobě regionální dopravy tedy nespadá do kompetence města Říčany.

Město však disponuje strategickým dokumentem Plán dopravní obslužnosti, který slouží jako základ pro rozvoj veřejné dopravy na jeho území. Při řešení otázek veřejné dopravy vychází právě z tohoto plánu. Dokument je dostupný na webových stránkách města v sekci Dopravní obslužnost, kde si veřejnost může ověřit principy, na jejichž základě město postupuje. Plán obsahuje i kapitoly věnované regionální dopravě, na jejichž základě probíhá například jednání s IDSK.

Sebastian Macura (Klidné město),
strategie ve veřejné dopravě

Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) koordinuje veřejnou dopravu ve Středočeském kraji. IDSK spolupracuje s PID (Pražská integrovaná doprava), aby zajistila návaznost spojů mezi Prahou a Středočeským krajem. Díky spolupráci IDSK a PID mohou cestující používat jednu jízdenku na různých druzích dopravy (autobus, vlak, tramvaj, metro) v Praze i přilehlých oblastech Středočeského kraje.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena